7 خوراکی خوشمزه که میخوریم | تغذیه سالم

اگه می خواین سالم تر زندگی کنین باید تغذیه مناسبی در پیش بگیرین و از مصرف مواد غذایی ناجور دوری کنین. در این مقاله چند نمونه از بدترین خوراکی و نوشیدنیا رو عنوان می کنیم و پیشنهاد می کنیم اینا رو از سبد خریدتون خط بزنین.

7 خوراکی خوشمزه که میخوریم

در شرایط فعلی که آلودگی هوا، آلودگی صوتی با کلی آلودگی دیگه و استرس و چیزای دیگه ای به جز اینا دست به دست هم دادن و جسم و جون ما رو تهدید می کنن سالم و تندرست موندن کار خیلی سختیه. یعنی باید به آدمایی که این روزا به طور کاملً سالم و تندرست هستن رستم دستان گفت. شما حساب کنین به تموم این آسیبای خارجی و استرسای زندگی یه تغذیه ناجور هم اضافه شه.

ناجور شماره یه : پیراشکی

حتی دور و بر مغازهایی که پیراشکی و فست فود میفروشن نگردید. اصلاً اجازه بدین اسم مثل این خوراکیا رو «بمب» بذاریم. باور بفرمایید به همون اندازه هم داغون کننده هستن. این پیراشکیایی که می خرید و شایدً به دست بچه هاتون هم می دید شامل ترکیباتیه که واسه سلامتیتان مضره: اسیدهای چرب ترانس، قند زیاد و آرد تصفیه شده یعنی همون آرد سفید بدون سبوس جزو ترکیبات این مواد غذاییه. اینا همون بمبایی هستن که گفتیم.

پیراشکیا بین 10 تا 20 گرم چربی دارن که بین 250 تا 300 کالری الکی به بدن تحمیل می کنن.

ناجور شماره دو : فرآورده های گوشتی

انستیتوی تحقیقات سرطان در آمریکا اعلام کرده که فرآورده های گوشتی مانند کالباس، سوسیس، سوسیسای دودی و شور شامل مواد نگه دارنده شیمیایی هستن که احتمال سرطان کولون رو بالا می بره.

این اجناس غذایی مضر هم اینکه شامل نمک زیادتر از اندازه، چربی و کلسترول بالایی بوده و در عین حال بدون هر نوع ماده مغذی زیادی مانند فیبر و ویتامین هستن.

نظر خودتون چیه؟ عاقلانه س اینجور مواد غذایی بدون مواد مغذی و پر از نمک و چربی و مواد شیمیایی رو در سبد غذایی تون جا بدین؟

ناجور شماره سه : غذاهای یخ زده و آماده

درسته مشغله های دنیای امروز زمان در آشپزخانه بودن رو کم کرده و خیلیا تا از سرکار بر می گردن اون قدر خسته ان که به فکر کالری و چربی و این چیزها نیستن و فقط میخوان سریع شامی آماده و بخورن. اما حواستون باشه که این مواد غذایی صنعتی آماده پر از کالری ان.

همین ناگتای مرغ آماده ای که در بازار با مارکای جور واجور به فروش می رسن و در عرض چند دقیقه هم روی میز می رن شامل حدود 46 گرم چربی و 1020 کالری هستن. با تموم خستگی و کمی وقتی که دارین بازم تلاش کنین خودتون آشپزی کنین.

ناجور شماره چهار : همین چیپس خودمون

حتماً بارها در همین بخش خودمون یا جاهای دیگه خوندین که مثل این هله هوله ها پر از چربیایی هستن که به تناسب اندام و سلامت شما رحم نمی کنن.

اما موضوع به همین جا ختم نمی شه. چیپسا هم اینکه شامل ماده سرطان زایی به نام آکریلامید هستن. این مواد وقتی که یه ماده غذایی در دمای بالا سرخ یا کباب می شه به وجود میاد. کارشناسان می گن آکریلامید دلیل اصلی ابتلای میلیونا نفر از مردمون آمریکای شمالی به سرطان حساب می شه. وقتی که در بین خریدهایتان چیپس رو به سبدتون اضافه می کنین به یاد بیارین چه گفتیم!

ناجور شماره پنج : مواد غذایی بدون چربی

دیدن واژه هایی مانند «کم چرب»، «بدون چربی»، «رژیمی» و اینجور ادعاهایی روی بسته بندی مواد غذایی اغفالتان نکنه. تولید کنندگان بیسکوییتا، سسا، ماستا و دیگر مواد غذایی شامل این واژه ها معمولاً به اجناس خود قند، نمک یا مواد نگه دارنده مضر اضافه می کنن تا طعم و مزه محصولاتشون رو بالا ببرن. در واقع انگار جبران مافات می کنن. کارشناسان پیشنهاد می کنن به جای انتخاب مثل این مواد غذایی از همون نمونه های معمولی استفاده کنین و گول اجناس رژیمی یا بدون چربی و چیزای دیگه ای به جز اینا رو نخورین.

ناجور شماره شش : مارگارین

حتماً شمام زیاد شنیدین مارگارین بدون کلسترول و بهتر از کره س. اما بدونین که مارگارین یکی از منابع اصلی چربیای ترانس هستش که اندازه کلسترول خون رو بالا می بره و به جداره رگا آسیب میرسونه.

تا جایی که می تونین از خیر کره و مارگارین بگذرید و روغن زیتون یا روغنای دیگری که شامل چربیای اشباع نشده مونو هستن رو در الویت بذارین.

ناجور شماره هفت : نوشیدنیای گازدار

سر کشیدن لیوان لیوان نوشابه آسون ترین راه واسه چاق شدن است. چون که هر لیوان نوشابه شامل حدود 10 قاشق چای خوری قنده. متأسفانه مصرف این نوشیدنیای گازدار خطر دچار شدن به سرطان پانکراس رو حدود دو برابر بیشتر می کنه.

مضرات نوشابه ها به همین جا هم ختم نمی شه. مصرف همین نوشیدنی مورد علاقه خیلی از ما خطر مرگ و میر به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی عروقی رو به طور زیادی بالا می بره و حتی خطر دیابت رو هم زیاد می کنه.

سخن آخر اینکه اگه به سلامتیتان اهمیت می دید از مصرف این مواد غذایی دوری کنین. سبزیجات و مواد غذایی سالم دیگه رو در الویت برنامه غذایی خود بذارین. حرص نخورین. روزانه حدود 20 دقیقه ورزش کنین. سالم و تندرست باشین.

هم اینکه بخونین : ۵ ماده غذایی مهم که شاید به اندازه کافی دریافت نمی کنین

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *