7 خوراکی خواب‌آور | تغذیه سالم

7 خوراکی خواب آور

تا حالا بی خوابی به سراغتون اومده؟ شمام جزو آدمایی هستین که آرزوی داشتن خوابی راحت و عمیق دارن؟ می دونین که تغذیه مناسب می تونه نقش زیادی در بالا بردن کیفیت خواب شما یا بی خواب شدنتون داشته باشه؟

محققان آمریکایی میگن اگه خوراکیای مناسبی رو واسه وعده شام خود انتخاب کنین و این وعده غذایی رو دست کم 3 تا 4 ساعت قبل از خواب بخورین، به طور حتم هم سریع تر به خواب می رید و هم از داشتن خوابی عمیق و راحت حال می کنین. حالا اگه دوست دارین خوراکیای خواب آور رو بیشتر بشناسین با ما همراه شید.

1. بادام

هم اینکه، پروتئین مرغوب موجود در بادام می تونه سطح قند خون رو در طول خواب ثابت نگه داره.

ثابت موندن قند خون در طول خواب باعث می شه پریدن از خواب و احساس گرسنگی در طول شب به کمترین حد ممکن ممکن برسه. به خاطر همین بهتره در وعده شام، حدود 35 گرم بادام خام رو به سالاد خود اضافه کنین یا 4 تا 5 عدد بادام رو یکی، دو ساعت قبل از خواب بخورین.

2. موز

اگه بعضی از شبا دچار بی خوابی میشین، از تختخواب خود بیرون بیایید و یه عدد موز بخورین.

موز جزو بهترین منابع دریافت منیزیم و پتاسیم حساب می شه. این دو ماده معدنی به درد بخور هم خیلی راحت استرس رو از روان و عضلات شما دور می کنن و هم آرامشی نسبی رو که لازمه داشتن خوابی راحته، براتون به ارمغان میارن.

هم اینکه موز شامل ماده ای به نام تریپتوفان هم هست که این ماده در مغز ما به سروتونین و ملاتونین تبدیل می شه. این ترکیبای هورمونی جزو موادی هستن که افزایش سطحشان در مغز می تونه آرامش بیشتری رو واسه آدما به دنبال داشته باشه و استرس و فکر و خیالای بی جا رو از اونا دور کنه. به خاطر همین اگه تجربه خواب خوبی رو در طول شب ندارین، حدود نیم ساعت قبل از خواب یه عدد موز رو با یه لیوان شیر ولرم مخلوط کنین و اونو بخورین.

3. لبنیات

ماست، شیر و پنیر هم مانند موز شامل تریپتوفان هستن و مصرف اونا قبل از خواب می تونه آرامش بیشتری رو براتون به دنبال داشته باشه. اصلاً وجود همین تریپتوفان در اجناس لبنیه که باعث می شه شما بعد از مصرف خوراکی هایی مانند ماست و دوغ احساس خواب آلودگی کنین.

ضمن اینکه کلسیم موجود در لبنیات هم یکی از بهترین عوامل کاهش استرس در بدن هستش.

با این حساب اگه می خواین شامی سبک و سالم بخورین و خوابی راحت رو هم تجربه کنین، مصرف شیر، ماست، پنیر و دوغ رو به همراه نونای سبوس دار و مقداری سبزی تازه به شما پیشنهاد می کنیم.

4. تخم مرغ آب پز

تخم مرغ یکی از غنی ترین منابع دریافت پروتئینه. در میان تموم مواد پروتئینی جور واجور از جمله شکلای جور واجور گوشت های قرمز و سفید، تخم مرغ از پروتئین به مراتب بالاتری برخورداره.

همونجوریکه در موارد بالا عنوان شد، مصرف خوراکیای پر از پروتئین می تونه به داشتن خوابی راحت کمک کنه.

البته بهتره تخم مرغ رو به صورت به طور کاملً آب پز و سفت همراه یه لیوان دوغ کم نمک و مقدار کمی نون سبوس دار استفاده کنین تا ارزش تغذیه ای شام خود رو هرچه بیشتر زیاد کنین.

5. جو دو سر

جو دو سر جزو غلاتیه که بیشتر افراد اونو به صورت خشک و بوداده در وعده صبحونه مصرف می کنن. اما می دونین که مصرف یه پیاله بزرگ از سوپ جو دو سر می تونه خواب خوشی رو براتون به همراه داشته باشه؟ این سوپ یه غذای نرم، گرم، ساده، ارزون و مغذیه.

کلسیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم موجود در جو دوسر هم می تونه باعث بالا رفتن کیفیت خواب شما شه. البته هرچه اندازه نمک و روغن سوپ جو دو سر کمتر و اندازه سبزیای به کار رفته در اون بیشتر باشه،

سوپ مغذی تری در اختیارتون هستش. مصرف همیشگی جو دو سر، علاوه بر سیر نگه داشتن دراز مدت شما می تونه باعث کاهش سطح کلسترول خونتون هم بشه، پس خوردن این سوپ حدود 2 تا 3 ساعت قبل از خواب همراه یه کف دست نون سبوس دار به افراد بد خواب پیشنهاد می شه.

6. گیلاس

محققان دانشگاه پنسیلوانیا تازگیا اعلام کردن که مصرف یه لیوان آب گیلاس، یه پیاله گیلاس تازه، کمی گیلاس خشک یا حتی کمپوت بدون شکر گیلاس، حدود نیم تا یه ساعت قبل از خواب می تونه حس خواب آلودگی بیشتری رو واسه آدما به همراه داشته باشه.

مصرف گیلاس باعث افزایش سطح ملاتونین در بدن و ایجاد حس بی حسی و سبکی در عضلات می شه و به خاطر همین هم خوردن اون به افراد گرفتار به بی خوابی پیشنهاد می شه.

7. غلات سبوس دار

غلات سبوس دار جزو کربوهیدراتای پیچیده ای حساب می شن که ارزش غذایی به مراتب بالاتری نسبت به غلات تصفیه شده دارن. نونای سبوس داری مانند نون سنگک، ماکارونی و برنجای قهوه ای همه جزو غلات کامل طبقه بندی می شن. تریپتوفان موجود در این غلات دلیلی واسه افزایش کیفیت خوابه.

اگه بتونین مقدار مشخصی از غلات کامل رو در وعده شام خود بذارین می تونین از هضم خوب و راحت غذا و داشتن خوابی راحت هم در طول شب مطمئن شید. از اونجا که عمل هضم نونای سبوس دار در بدن به آرومی صورت میگیره، پس جا دادن اونا در وعده شام می تونه انرژی کافی شما رو تا صبح جفت و جور کنه تا مجبور نباشین در طول شب چند بار به خاطر گرسنگی از خواب بپرید.

 


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *