7 خطای رایج در رژیم های لاغری | تغذیه سالم

 

خوردن صبحونه موجب لاغری کسی نمی شه اما نخوردن اون می تونه باعث دچار شدن هم اینکه وزن شه.

1. رژیم تک غذایی

رژیمای تک غذایی از عادی ترین رژیمای نادرستی هستن که بعضی افراد واسه کاهش وزن سریع به اونا روی می یارن. رژیمایی مانند رژیم آب، گریپ فروت، انجیر، برگ زردآلو، سوپ یا تخم مرغ. در طول اینجور رژیمایی، فرد به مدت 3-2 هفته فقط یه نوع ماده غذایی می خوره. البته ممکنه با این کار فرد در مدت کوتاهی وزن مطلوبی هم کم کنه اما حتما بعد از طی دوران رژیم درمانی، با مشکلات پوستی، ریزش مو، ناراحتیای گوارشی و ضعف و سردردهای تکراری مواجه می شه. یادتون نره رژیمای تک غذایی، به طور کامل غیرعلمی و به سرعت برگشت پذیر هستن.

2. حذف صبحونه

خوردن صبحونه کسی رو لاغر نمی کنه اما نخوردن اون می تونه باعث دچار شدن هم اینکه وزن شه. تحقیقات نشون میدن حذف صبحونه با کاهش کالری دریافتی بدن همراه س. به خاطر همین احتمال اینکه آدمایی که صبحونه نمی خورن، بیشتر به میان وعده های چرب، شیرین و پرکالری (مانند شکلای جور واجور کیک، شیرینی و بیسکویتای خامه دار) روی بیارن، بیشتره. ضمن اینکه حذف صبحونه باعث ایجاد اشتهای بیشتر واسه خوردن ناهار می شه. آدمایی که صبحونه نمی خورن، در وعده ناهار با ولع بیشتری غذاهای چرب و نشاسته ای میل می کنن و اینطوری، احتمال دچار شدن به چاقی در اونا بالاتر میره. صرف یه صبحونه سالم و پر از پروتئین و فیبر غذایی، تا حد بسیار زیادی فرد رو تا وعده ناهار سیر نگه می داره و جلوی پرخوری اونو در این وعده میگیره.

3. فراموش کردن کالری میان وعده ها

خیلیا عادت دارن همیشه غر بزنن و بگن ما شام و ناهار زیادی نمی خوریم اما نمی دونیم به چه دلیل لاغر نمی شیم؟ اینا همون کسائی هستن که علاوه بر شام و ناهار، روزی چند عدد کیک، شیرینی، بستنی، شکلات، شکلای جور واجور اسنک، چیپس و ذرت بوداده در طول روز مصرف می کنن و کالری اونا رو به حساب نمی بیارن. اگه قصد کاهش وزن دارین، باید حواستون به میان وعده هایی که می خورید هم باشه.

4. حذف میان وعده ها

همونجوریکه باید حواستون به کالری میان وعده ها باشه، دقت کنین میان وعده ها رو کامل از رژیم غذایی تون حذف نکنین. قرار دادن 2 یا 3 میان وعده سالم و مغذی، هم به حفظ سلامت در طول دوره رژیم درمانی کمک می کنه و هم جلوی پرخوری در وعده های اصلی غذایی رو میگیره. شیر کم چرب، ماست کم چرب، شکلای جور واجور میوه، آجیلای خام، دانه های خام، آبمیوهای طبیعی، خرما، انجیر یا توت خشک می تونن جزو بهترین میان وعده ها حساب شن. البته اگه حد تعادل رو در مصرف اونا رعایت کنین.

5. برابر دونستن معنی کم چرب و کم کالری

قرار دادن خوراکیای کم چرب مانند شکلای جور واجور لبنیات یا گوشتای کم چرب و بدون چربی کمک زیادی به تسریع روند کاهش وزن می کنه. بعضی وقتا بعضی از افراد، عبارت کم چرب و کم کالری رو با هم اشتباه می گیرن و با مصرف زیادتر از اندازه خوراکیای کم چرب، باعث افزایش کالری دریافتی و شکست خوردن برنامه رژیم درمانی شون می شن. مثلا اگه کسی قراره 3 لیوان شیر و 2 پیاله ماست در طول دوران رژیم اش داشته باشه، بهتره 3 لیوان شیر و 2 پیاله ماست کم چرب به جای شکلای جور واجور پرچرب بخوره و مجاز به مصرف 6 لیوان شیر و 4 پیاله ماست، حتی از نوع کم چربش در طول روز نیس. این موضوع در مورد گوشتا هم صدق می کنه. کالری 100 گرم گوشت گوساله کم چرب از 100 گرم گوشت گوسفند کمتره اما همین 100 گرم گوشت گوساله هم شامل دست کم 200 کیلوکالری انرژیه و نمی تونین به بهونه کم چرب بودن گوشت، 100 گرم از اونو 200 گرم کنین.

6. ندیده گرفتن کالری نوشیدنیا

بعضی از افراد کالری نوشیدنیای جور واجور مانند شربتا، آبمیوهای طبیعی، نوشابه های گازدار، دوغ یا قهوه و نسکافه های شیرین و مخلوط با شیر یا شیر خشک رو در برنامه غذایی شون به حساب نمی بیارن. نتیجه اینجور عادتی این می شه که روزی چند لیوان نوشیدنی جور واجور که ممکنه از 100 تا 500 کیلوکالری انرژی داشته باشن بخورند و بگن نمی دونم به چه دلیل هر کاری می کنم، لاغر نمیشم!

7. ننوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی در طول روز باعث افزایش متابولیسم بدن می شه. اصلا آب یکی از چیزای مهم بدن واسه سوزوندن کالریه. هرچه بدن بیشتر در برابر کم آبی قرار بگیره، متابولیسم اونم پایین تر میاد و فرد بیشتر مستعد دچار شدن هم اینکه وزن خواهدشد. محققان آمریکایی میگن بزرگسالانی که دست کم روزی 8 لیوان یا بیشتر آب می خورن، بیشتر از کسائی که این مقدار از آب رو در طول روز صرف نمی کنن، می تونن وزنشون رو در حد دلخواه ثابت نگه دارن پس پیشنهاد می شه تقریبا 1 ساعت بعد از هر وعده و میان وعده غذایی یکی دو لیوان آب بخورین و اصلا اجازه ندین حس تشنگی به صورت خشکی دهن در شما ایجاد شه.

منبع :هفته نامه سلامت

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *