7 خاصیت موز سبز برای سلامتی | سبزیجات

7 خاصیت موز سبز واسه سلامتی

موز سبز در بیشتر مناطق آمریکای لاتین استفاده می شه و مصرف اون به روشای مختلفی صورت میگیره. این موز رو می پزن، کمپوت یا مربا درست می کنن و یا به همراه غذاهای دیگه سرو می کنن.

7 خاصیت موز سبز واسه سلامتی

موز سبز از نظر ارزش تغذیه ای فوق العاده بوده و منبع فیبرها، پتاسیم، ویتامین C و بتاکاروتن حساب می شه. این نوع موز شامل اندازه زیادی ویتامین B6 و هم اینکه مواد معدنی مختلفی مانند آهنه. موز سبز علاوه بر اینکه انرژی خوبی به بدن میرسونه واسه سلامتی هم خوبه. حالا خوبیش اینه این موز در ایران هم هست و می تونین اونو جزو سبد غذایی تون بذارین. در ادامه بیشتر به خواص این میوه سبزپوش می پردازیم. لطفاً با ما همراه باشین.

موز سبز واسه بهبود و تنظیم ضربان قلب

موز سبز به دلیل دارا بودن اندازه زیادی پتاسیم واسه سلامت قلب ما خوبه اما آدمایی که از مشکلات کبدی یا کلیوی رنج می برن باید از مصرف اون دوری کنن. 

در واقع مصرف این میوه به کمک پتاسیم موجود در اون به تنظیم ضربان قلب کمک می کنه. پتاسیم به تنظیم فشارخون کمک کرده پس قلب ما رو از آسیبای به وجود اومده به وسیله آریتمی مراقبت می کنه. در این صورت و در بیشتر موارد، قلب حساس شده و دچار مشکلاتی مانند انفارکتوس می شه. یه عدد موز سبز متوسط به اندازه 400 میلی گرم پتاسیم داره که اندازه بالاییه. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هر فرد بالغ به روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم نیاز داره. اندازه نیاز کودکان به این ماده معدنی بین 3800 و 4500 میلی گرمه.

موز سبز واسه مقابله با ورم معده و دیگر مشکلات مربوط به معده

آمیدون موجود در موز سبز باعث ایجاد احساس سیری دراز مدت می شه و در عین حال یه ماده غذایی بدون چربیه. پس واسه لاغری به درد بخور و مؤثره

موز سبز پر از نشاسته (آمیدون) است که اثر زیادی در مراقبت از مخاط معده داره. به خاطر همین هم واسه آدمایی که از مشکلاتی مانند ورم معده، اسید بالای معده و زخمای معده رنج می برن خوبه. با این حال در مورد مشکلات مربوط به معده مهمه که از این میوه به صورت مناسب استفاده کرده و از سرخ کردن اون دوری کنین. چربی استفاده شده واسه سرخ کردن موز سبز باعث از بین رفتن اثرات مثبت اون روی سلامتی دستگاه گوارش می شه. مصرف موز آب پز و خوش طعم شده با کمی نمک و روغن زیتون واسه این افراد بهتره.

موز سبز واسه مقابله با بیماریای مربوط به روده

نشاسته (آمیدون) موجود در موز واسه باکتریای خوب دستگاه گوارش خوبه و به بهتر شدن کارکرد کولون کمک می کنه. مصرف موز سبز واسه احیا و تنظیم فلور روده مؤثره. اگه تحت درمان با آنتی بیوتیکا هستن پیشنهاد می شه این میوه به برنامه غذایی اضافه کنین تا فلور روده جبران شه. ترکیبات موز سبز کمک زیادی به بهتر شدن بیماریای مربوط به روده مانند مریضی کرون یا کولیت روده می کنه.

موز سبز واسه بهبود قدرت دفاعی بدن

موز سبز هم مانند سیر شامل ویتامین B6ه. این میوه واسه دستگاه ایمنی بدن مخصوصا واسه سالمندان خوبه. بیماریای زیادی که با گذشت عمر به سراغ فرد میاد باعث ایجاد التهاب شده و تریپتوفان بدن رو نابود می کنه. به خاطر همین هم بدن این آدما خیلی ویتامین B6 نیاز داره.

موز سبز واسه تنظیم فشارخون بالا

پتاسیم واسه سلامت بدن از اهمیت بالایی برخورداره. این ماده معدنی واسه سلامت رگای خونی و انقباض عضلانی خوبه که واسه سلامت قلب لازمن. مشکل فشارخون بالا نیاز به افزایش اندازه جذب پتاسیم؛ منیزیم و کلسیم داره. موز سبز شامل اندازه زیادی پتاسیم و منیزیمه. به خاطر همین هم مصرف اون واسه این ادما از اهمیت بالایی برخورداره. اگه قرص فشارخون مصرف می کنین حواستون باشه که این داروها معمولاً باعث افزایش دفع پتاسیم می شن.

موز سبز واسه کاهش کلسترول

یه عدد موز سبز با حدود 200 گرم وزن می تونه تا 5 گرم پروتئین به بدن برسونه که این اندازه واسه کاهش کلسترول خون بسیار عالیه. پس اگه می خواین از بروز مشکلاتی موندن چاقی بیشتر از اندازه، بیماریای مربوط به اون یعنی دیابت نوع 2 و بعضی سرطان پیشگیری شه به سراغ این نوع موز و این منبع پروتئین برید.

موز سبز واسه پیشگیری از چاقی بیشتر از اندازه

موز سبز پر از نشاسته (آمیدون) است که اثر زیادی در مراقبت از مخاط معده داره. به خاطر همین هم واسه آدمایی که از مشکلاتی مانند ورم معده، اسید بالای معده و زخمای معده رنج می برن خوبه

آمیدون موجود در موز سبز باعث ایجاد احساس سیری دراز مدت می شه و در عین حال یه ماده غذایی بدون چربیه. پس واسه لاغری به درد بخور و مؤثره. اگه شمام به دنبال راهی واسه لاغری و کاهش وزن هستین می تونین موز سبز رو به رژیمتون اضافه کنین. البته به اندازه متعادل. چون باید حواستون باشه که موز سبز در هر حال شامل کربوهیدراته. واسه این منظور مصرف موز سبز به صورت آب پز شده، پوره و هم اینکه بخارپز شده پیشنهاد می شه.

مصرف موز: به این موارد توجه کنین

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین هرچند مصرف موز سبز می تونه واسه سلامتی به درد بخور باشه اما اگه از مشکلاتی مانند مشکل کلیوی یا کبدی رنج می برید مصرف اون پیشنهاد نمی شه. چون وقتی که کلیه ها آسیب دیده باشن، مازاد پتاسیم به درستی از بدن دفع نمی شه. در نتیجه این ماده معدنی در بدن زیاد شده و باعث افزایش خطر بروز هایپرپتاسمی می شه که مشکلاتی مانند تنفس بسیار سریع، حالت تهوع، ضعف نبض، آسیبای جدی به قلب و چیزای دیگه ای به جز اینا می شه.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *