7 حرکت برای کنترل نامحسوس وزن! | چاقی


در خیلی از موارد، ممکنه فکر کنیم با حذف یه وعده، حتما کالری کمتری به بدن می رسه، ولی تجربه ثابت کرده این رفتار در دراز مدت منتهی به افزایش حس گرسنگی و در نتیجه افزایش ولع خوردن می شه.


این جا راه حلایی واسه کاهش کالری دریافتی، بدون این که از لذت خوردن اون چه دوست داریم محروم شیم، پیشنهاد شده:

نصف کردن

ما می تونیم خیلی راحت فقط نصف کالری غذای دلخواه مون رو بگیریم، فقط کافیه نصف غذا رو بخوریم. مثلا اگه هر روز 20 قاشق غذاخوری برنج می خوریم، فقط 10 قاشق اونو بخوریم  و ما بقی حس گرسنگی امان رو با آهسته خوردن سبزیجات خصوصا سبزیجات خام بر آورده کنیم. یادمون نره سبزیجات رو هم زمان با غذا نخوریم! یا قبل از غذا و یا بعد از غذا، البته این جا منظور از سبزیجات سبزی خوردن نیس، بلکه بقیه سبزیجات مانند سالاد و… هستش. اگه غذا در ظرف آماده واسه ما آورده می شه، همون اول سهم جدید خودمون رو در ظرف دیگری جدا کرده و از مابقی اون دوری کنیم، بهتره مابقی رو دست نزده با دوست دیگری شریک شیم. 

 

دو برابر کردن

تعداد لقمه ها رو با کوچیک کردن اندازه اونا دو برابر کرده و زمان جویدن رو هم افزایش بدیم.

 

فارغ از زمان بودن

طبق عادت وقتی  سراغ غذا نریم. زمان، فراخوان غذا خوردن نده، بلکه حس گرسنگی مون ما رو دعوت به غذا خوردن کنه، البته این وسط حس دیگری که دعوت کننده ما هستش، حس بینایی یعنی همون چشمامون هستش، خیلی از مواقع چشمامون به ما دستور خوردن میده تا حس گرسنگی.

اون چه در مذهب مون در آداب غذا خوردن اومده رو رعایت کنیم، که دقیقا همون چیزیه که تموم تجربیات ما الان به اون رسیده

حس بینایی و حس بویایی در شراکت با هم بسیار تحریک کننده عمل میکنن، به قول معروف واسه مقابله  " گاو نر می خواد و مرد قدیمی ". البته کنترل این قضیه فقط در اول سخته، مطمئن باشیم اگه اجرا کنیم بسیار به خود می بالیم!

 

حذف نکردن وعده ها

در خیلی از موارد، ممکنه فکر کنیم با حذف یه وعده، حتما کالری کمتری به بدن می رسه، ولی تجربه ثابت کرده این رفتار در دراز مدت منتهی به افزایش حس گرسنگی و در نتیجه افزایش ولع خوردن می شه. در واقع با گرسنه نگه داشتن خود، به خود اجازه می دیم در وعده بعد بیشتر بخوریم. به چه دلیل؟ چون بر این باوریم که کمتر خورده ام، پس حالا میتونم خیلی راحت  بیشتر بخورم! ولی واقعا داریم به خودمون دروغ می گیم! 

 

نبود زیاده روی در غذاهای رژیمی

در خیلی از موارد که خوشحالیم داریم غذای دلخواه مون رو با انرژی کمتر می خوریم، درست داریم سر خودمون رو کلاه می ذاریم، مثلا اگه نوشیدنی رژیمی می خوریم، اگه همیشه یه لیوان می خوردیم، این بار دو لیوان می خوریم، به چه دلیل؟ چون رژیمیه! دقیقا انرژی دریافتی همون می شه و چه بسا بیشتر از قبل.

 

خیلی راحت نه بگیم

در خیلی از موارد با در نظر گرفتن فرهنگ مون نمی تونیم بگیم " الان سیرم یا الان نمی خورم "؛ فقط فکر می کنیم " اگه نخورم بد می شه یا الان ناراحت می شه " ، بهتره تعارف رو کنار گذاشته و با کمال احترام و ادب اینجور جملاتی رو به کار ببریم " تلاش می کنم اگه تونستم بخورم یا حتما خوشمزه س، در اولین فرصت می خورم. "

 

اصرار نکنیم

هیچ وقت در خوردن به دوست یا مهمون مون اصرار نکنیم و اگه اون در خوردن مردده و یانمی خوره، به پای بی ادبی اون نگذاریم، اگه یه دوست یا میزبان واقعی هستیم، اون چه تدارک دیده ایم در اختیار مهمون مون بذاریم و دست اونو در انتخاب و اندازه خوردن اون آزاد بذاریم، به قول معروف لقمه ها رو نشمریم!

و در آخر این که اون چه در مذهب مون در آداب غذا خوردن اومده رو رعایت کنیم، که دقیقا همون چیزیه که تموم تجربیات ما الان به اون رسیده!

راحله باباپور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *