7 توصیه برای غذا خوردن در رستوران | تغذیه سالم

7 پیشنهاد واسه غذا خوردن در رستوران

فرقی نمی کنه که تو یه فست فود غذای مختصری بخورین و یا تو یه رستوران بزرگ شام بخورین؛ لازمه که منو رو با دقت بخونین مخصوصا اگه طرفدار تغذیه سالم هستین و به غذاتون اهمیت می دین.

 

بعضیا حتی از شنیدن اسم رستوران و غذا خوردن در بیرون از منزل می ترسن. یعنی تصور می کنن که غذا خوردن بیرون ً اونا رو مسموم می کنه. اما این طور نیس. تغذیه سالم داشتن به این معنی نیس که خود رو از رستوران رفتن محروم کنین. واسه این که در رستوران و بیرون از منزل هم بتونین خوب غذا بخورین به این پیشنهادا توجه کنین.

 

به دنبال غذای سالم باشین

فرقی نمی کنه که تو یه فست فود غذای مختصری بخورین و یا تو یه رستوران بزرگ شام بخورین؛ لازمه که منو رو با دقت بخونین مخصوصا اگه طرفدار تغذیه سالم هستین و به غذاتون اهمیت می دین. آدمایی که مراقب وزن ایده آل خود هستن از رفتن به رستوران دوری می کنن. اما واقعیت اینه که شما می تونین غذاتون رو در رستوران بخورین و در عین حال مراقب وزنتون هم باشین. ادامه مطلب رو مطالعه بفرمایید تا بگیم چیجوری!

 

انتخاب خوب شرط سلامتی

هر چی رستورانی که می رید شیک و خوب باشه کمتر پولتون رو دور ریختین. اگه اهل رستورانای خارجی هستین به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مثلا رستورانای ایتالیایی دو یا سه برابر بیشتر از نیاز روزانه تون پروتئین و گلوسید به خوردتان میدن. رستورانای ژاپنی، تایلندی، یونانی و هندی در مقایسه با رستورانای مکزیکی، چینی و یا ایتالیایی کمتر به تناسب اندامتون آسیب میزنن. به خاطر اینکه در این رستورانا گوشتا به صورت کباب شده سرو شده و غذاهای سرخ کردنی کمتر سرو می شن. اگه طرفدار رستورانای ژاپنی و سوشیای معروف اونا هستین سس سویای کم نمک سفارش بدین.

 

به واژه های داخل منو دقت کنین

این واژه ها نشون میدن که غذای جفت و جور شده با حجم بیشتری سرو می شه و بدتر اینکه پر از چربی و نمکه. در واقع واسه اینکه غذا خوشمزه تر شه از نمک و چربی بیشتری استفاده کرده و با حجم زیادی سرو می کنن. به خاطر همین پیشنهاد می کنیم به این واژه ها اعتماد نکنین. بر عکس اگه در منویی واژه هایی مانند «کباب شده»، «بخار پز» و «تنوری» دیدید می تونین با خیال راحت تری انتخاب کنین. پیشنهاد می کنیم قبل از سفارش غذا منو رو با دقت بخونین.

 

اگه طرفدار گوشت هستین

اگه جزو کشته مرده های گوشت باشین شایدً توجهی به سالاد دارین. پس حتماً گوشتای کم چرب تر سفارش بدین. غذاهایی که با سینه مرغ جفت و جور می شن بهتر از اونایی هستن که با ران مرغ سرو می شن. چون سینه مرغ کم چرب تره. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که سینه مرغتون هم بدون پوست باشه. باید بدونین که سینه مرغ به همراه پوست هشت گرم چربی بیشتری نسبت به سینه بدون پوست داره.

این واژه ها نشون میدن که غذای جفت و جور شده با حجم بیشتری سرو می شه

و بدتر اینکه پر از چربی و نمکه

با پیش غذای مناسب شروع کنین

پیش غذا رو یادتون نره. سوپ سبزیجات، سوپ ذرت یا سالاد گزینه مناسبیه. لازم نیس که سسای رژیمی سفارش بدین. بگید به سالادتان سس نزنن و از سس سرکه یا خود سرکه استفاده کنین. دو قاشق غذا خوری سس سرکه واسه صرف سالادتان کافیه. وقتی که شیشه یا ظرف سس رو روی سالادتان گردش می دین حدود یه سوم فنجون سس به اون اضافه می شه که برابر 6 قاشقه. بهتره واسه اضافه کردن سس یا سرکه از قاشقتان  استفاده کنین.

 

از سۆال کردن خجالت نکشید

اگه در مورد غذایی که می خواین سفارش بدین ابهامی دارین حتماً در مورد چگونگی طبخ اون از پیشخدمت سۆال کنین. معمولاً پیشخدمتا در مورد خوب یا بد بودن غذا حرفی نمی زنن و فقط میگن فلان سوپ یا فلان غذامون خوشمزه س. به خاطر همین لازمه که سۆالات دقیق تری سوال کنین. مثلاً اینکه فلان غذا با خامه جفت و جور شده یا کره؟ در این صورته که می تونین اندازه کالری دریافتی رو تخمین بزنین و بخواین که مثلاً کره یا خامه کمتری به غذاتون اضافه کنن. اگه خجالت بکشین و سۆال نکنین چاره ای ندارین هر غذایی که جلویتان می ذارن رو بخورین.

 

با میل به شیرینی جات چه کنیم؟

اگه جزو آدمایی هستین که می گین «از هر چی بگذریم سخن دسر خوش تره» و اصلاً اهل شریک شدن دسرتون با افراد دیگه نیستین تلاش کنین دسرهای به اصطلاح کم «ملات تری» سفارش بدین. منظورمون اینه که دسرهایی که خامه و قند کمتری دارن رو انتخاب کنین. توجه بفرمایید که چیزی به نام دسر رژیمی وجود نداره. این واژه ها فقط تبلیغاته تا فروش رستورانا بالا بره. می تونین دسر میوه ای انتخاب کنین. یا اینکه بهتره قهوه با شیر بدون چربی سفارش بدین. البته اگه جزو آدمایی هستین که به دلیل مشغله کاری یا مشکلات مالی کمتر گذرتون به رستوران میفته نگرانیتان کمتر هستش و می تونین دلی از عزا در بیارین. اما اگه جزو مشتریان دائم رستورانا هستین باید بدونین که سرآشپزها به فکر تناسب اندام شما نیستن. کره و نمک جزو پر مصرف ترین مواد غذایی سرآشپزها حساب می شن. اونا میخوان شما از غذایی که می خورید لذت ببرین. نگرانی واسه سلامت و تناسب اندامتون پای اونا نیس. پس اگه جزو مشتری هایی دائم رستورانا هستین بهتره با دقت بیشتر غذا انتخاب کنین و بیشتر به فکر سلامتیتان باشین.

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *