7 توصیه‌ی عملی برای کاهش وزن | چاقی

 

اگه در راه کاهش وزن به خودتون خیلی سخت بگیرین خیلی زود هم کم می بیارین و تسلیم میشین. واسه رسیدن به تناسب اندام در دراز مدت، باید از رژیم غذایی خود لذت ببرین.

پیشنهادای تکراری و عادی در مورد کاهش وزن و تناسب اندام زیادن، مثلا هممون پیشنهادای مرسومی مثل افزایش مصرف سبزی و میوه و کربوهیدراتای پیچیده، یا پیشنهادایی مبنی بر افزایش فعالیت بدنی رو شنیده ایم. اما امروز می خوایم در این مقاله شما رو با چند پیشنهاد جدید و باحال در کاهش وزن آشنا کنیم که بیشتر به جنبه های رفتاری و روانی موفقیت در کاهش وزن می پردازن.

1- از تموم غذاهای مورد علاقه تون دست نکشید: اگه در راه کاهش وزن به خودتون خیلی سخت بگیرین خیلی زود هم کم می بیارین و تسلیم میشین. واسه رسیدن به تناسب اندام در دراز مدت، باید از رژیم غذایی خود لذت ببرین. در این میون این هنر شماس که بتونین یه رژیم غذایی مورد پسند ولی سالم و کم کالری رو واسه خود جفت و جور ببینین و بتونین واسه همیشه از رژیم غذایی خود لذت ببرین. در همین زمینه می تونین از راهنماییای متخصصین تغذیه کمک بگیرین.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین می تونین شکلای جور واجور کم چرب تر از خوراکیای مورد علاقه خود رو استفاده کنین (مثلاً پنیر کم چرب، گوشت خالی از چربی، پیتزای رژیمی کم چرب، طبخ خونگی غذاهای مورد علاقه به روشی کم چرب و سالم و چیزای دیگه ای به جز اینا).

هم اینکه می تونین هر چند وقت یه بار کمی از کالری رژیم غذایی خود رو کم کنین و به جای اون کمی از خوراکی پرکالری مورد علاقه تون رو استفاده کنین؛ تا در درازمدت احساس محرومیت از خوراکیای دلخواه رو پیدا نکنین.

می تونین پس از کاهش وزن، لباسای اندازه بزرگ رو از دسترس خود دور کنین چون

با پوشیدن لباسای گشاد قبلی، شانس برگشت شما به وزن قبلی بیشتره

البته می تونین با انجام فعالیت بدنی بیشتر هم کالری مازاد دریافتی رو بسوزونین و اونو جبران کنین. به هر حال می تونیم ماهی یه بار یا سالی چند بار کمی از یه خوراکی مورد علاقه پرکالری مصرف کنیم اما به شرطی که کالری اونو با روشای نامبرده جبران کنیم.

2- غذاهای مصرفی و کارکرد خود رو ثبت کنین: حتی روزای بدی که در اونا زیاده روی و پرخوری کردین هم یادداشت کنین. این کار باعث می شه که شما متوجه کارایی که انجام می دین باشین و رشته کارا به کل از دستتون خارج نشه. البته منظور این نیس که نباید هیچ وقت هیچ زیاده روی یا اشکالی در کار شما پیش بیاد بلکه هدف اینه که رشته کارا از دستتون خارج نشه و همیشه متوجه اون چیزی که در حال اتفاق افتادنه باشین، این روش کمک می کنه که به موقع حواس جمع شید و یهو وقتی به خودتون نیایید که جبران اون سخت شده باشه.

3- یه کارت دعوت عروسی یا عکسی از مکان تفریحی که در تعطیلات قصد رفتن به اونجا رو دارین، در مکان قابل دید و مناسب در آشپزخانه بذارین. این کار کمی زیرکانه تر از قرار دادن یه عکس چاق از خودتونه و یادآوری خوبی واسه وقتی که وسوسه میشین. البته بعضی افراد هم واسه تقویت انگیزه خود از یه عکس از زمان لاغر بودنشون استفاده می کنن.

4- فکر خوبیه که وقتی اندازه کم می کنین و موفق به کاهش وزن می گردید؛ چند لباس جدید متناسب با اندازه جدیدتون بخرین. این کار به شما یادآوری می کنه که به چی رسیده این و مانع از اون می شه که خیلی راحت به اندازه قبلی تون برگردین. می تونین پس از کاهش وزن، لباسای اندازه بزرگ رو از دسترس خود دور کنین چون با پوشیدن لباسای گشاد قبلی، شانس برگشت شما به وزن قبلی بیشتره.

5- با خودتون رو راست باشین: خیلی خوبه که با خودتون رو راست باشین و اگه بیشتر از مقدار نیازتون کالری گرفتین، اونو ثبت کنین.

متوسط دریافت کالری شما در دراز مدته که مهمه و پس می تونین در وعده غذایی بعدی یا روزای بعد از راه کاهش کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی جبران کنین. پس بهتر اون هستش که همیشه با خودتون رو راست باشین و هر زمان که پرخوری کردین با اونو به رو شید.

6- همیشه به پشت سر خود نگاه کنین: وقتی در راه کاهش وزن قدم برمی دارین هر چند وقت یه بار خودتون رو با گذشته مقایسه کنین. این بدون معناست که هر چند وقت یه بار خودتون رو با روز اولی که کاهش وزن رو شروع کردین مقایسه کنین. این که چقدر وزن کم کردین؟ این که لباسا چقدر بهتر از گذشته بر تن شما برازنده شدن؟ چقدر سطح انرژی و سلامت شما پیشرفت پیدا کرده؟ حالا چه اقدامی رو می تونین انجام بدین که قبلاً نمی تونستید؟

حتی روزای بدی که در اونا زیاده روی و پرخوری کردین هم یادداشت کنین. این

کار باعث می شه که شما متوجه کارایی که انجام می دین باشین و رشته امور

به کل از دستتون خارج نشه

دیگه برگشت به عادات غلط غذایی گذشته نمی تونه شما رو وسوسه کنه. وقتی که به این فکر کنین که این وسوسها تموم چیزای خوبی که کاهش وزن واسه شما به ارمغان آورده، خراب می کنه.

7- هیچوقت تسلیم نشید: شما در راه کاهش وزن و تناسب اندام راهی طولانی در پیش دارین و به هر حال هستن روزا و هفته هایی که کنترل رژیم غذایی از دستتون خارج شه، این اتفاقیه که به هر حال شایدً پیش میاد. شما فقط باید به راه قبلی برگردین و اشتباه انجام گرفته رو محدود و کنترل کنین و تلاش خود رو از سر گرفته و راه خود رو ادامه بدین.

واسه مشاهده سایت دکتر فرشچی می تونین به نشانی اینترنتی  مراجعه کنین.

دکتر حمیدرضا فرشچی – همکار تبیان

متخصص تغذیه و فوق تخصص دیابت و چاقی

منبع:tebyan.net

جمع آوری سلامت آکا

جمع آوری سلامت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *