7 خیر که با کاهش قند به بدنتان می رسد | سبزیجات

آکایران :سال هاست که در همه مقالات مربوط به سلامتی نوشته می شه مصرف قند واسه سلامتی مضر و در واقع جزو عوامل مهم در دچار شدن به دیابت نوع 2، بیماریای قلبی و هم اینکه چاقی مفرطه. البته واقعیت اینه که قند به خودی خود مضر نیس. مشکل وقتی بروز می کنه که در مصرف اون زیاده روی می شه.

فاطمه مهدی پور –

7 خیر که با کاهش قند به بدنتون می رسه

قند به صورت طبیعی در میوه ها هست و هیچ مشکلی به وجود نمی آورد. اما شکلای جور واجور تصفیه شده و سفید اون که باشه به کمک ترکیبات شیمیایی ساخته می شه و به اندازه کوکائین اعتیادآوره و خیری واسه سلامتی نداره. مطمئنا قطع مصرف قند کار ساده ای نیس چون در ترکیب تموم کیکا، شیرینیجات، نون، غذاهای آماده، سسا و چیزای دیگه ای به جز اینا هست. تنها کار ممکن کاهش مصرف قنده. در این صورت متوجه میشین که تغییرات مثبتی در بدنتون بروز کرده و کیفیت زندگی تون بهتر می شه. در این مطلب 7 فایده کاهش مصرف قند رو عنوان می کنیم. 

احساس سیری رو دوباره کشف می کنین

مصرف زیاد قند باعث نابود کردن هورمونی در بدن می شه که «لپتین» اسمشه و مسئول ایجاد احساس سیری بعد از مصرف غذا هستش. در نتیجه همیشه احساس گرسنگی می کنین و میل زیادی به مصرف مواد غذایی قندی دارین. اما وقتی که مصرف قند رو کاهش می دید و به کمترین حد ممکن می رسونین بدن کم کم کنترل اشتها رو به دست میگیره. در نتیجه به موقع احساس سیری می کنین و اینطوری کالری بیشتر از نیاز عایدتان نمی شه. مطمئنا کاهش دریافت کالری هم شما رو از چاقی و مشکلات اون نجات میده. 

مصرف نوشیدنیای شیرین و قندهای تصفیه شده خطر تشکیل سنگای کلیوی رو به اندازه 25 درصد زیاد می کنه. بدتر از همه اینکه نوشیدنیای شیرین که جزو کولاها حساب می شه این احتمال رو تا 33 درصد هم بالا می برن

قلبتون سالم تر می مونه

داشتن رژیم غذایی پر از قند یا مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا افراد رو بیشتر در خطر دچار شدن به بیماریای قلبی قرار میده. ترک مصرف قند و رسوندن اون به کمترین حد ممکن اندازه، روشی مناسب واسه حفظ سلامت قلب و کنترل تری گلیسیرید است. تری گلیسیرید یه جور چربیه که کالریای به وجود اومده به وسیله مصرف قند رو ذخیره کرده و اثرات کلسترول خوب خون رو زایل می کنه.

راحت تر چربیای دور شکمتون آب می شه

مواد غذایی شیرین و قندی شامل کالری زیادی هستن اما تقریباً ویتامین، مواد معدنی و فیبر زیادی ندارن. البته بعضی مواد غذایی آماده و شیرین کلا بدون مواد مغذی به درد بخور هستن. این مسئله یعنی خالی بودن از مواد مغذی و سرشار بودن از کالری باعث افزایش ذخیره چربیایی می شه که بدن تولید می کنه. در نتیجه چاقی و مخصوصا چاقی شکمی بروز می کنه. یافته های پژوهشی که در Endocrine Society  انجام شده نشون میده که مصرف این ماده غذایی باعث تجمع چربی ها در ناحیه شکم می شه. اما وقتی که مصرف قند رو کم کنین و تغذیه سالمی داشته باشین می تونین به کاهش اندازه دور شکمتون بیشتر امیدوار باشین. البته نباید از اثر ورزش غافل بمونین. 

کبدتون سالم تر می مونه

زیاده روی در مصرف قند و مواد قندی فشار مضاعفی روی کبد میذاره. یافته های پژوهشی که در مجله Nature به چاپ رسیده نشون میده که زیاده روی در مصرف قند اثر منفی روی کبد داره تا جایی که اثرات اونو با الکل مقایسه کردن. اما دوری از مصرف زیاد قند کار کبد رو کم می کنه و اینطوری به سلامت اون کمک بیشتری می شه.

از سنگ کلیه در امان می مونید

مصرف نوشیدنیای شیرین و قندهای تصفیه شده خطر تشکیل سنگای کلیوی رو به اندازه 25 درصد زیاد می کنه. بدتر از همه اینکه نوشیدنیای شیرین که جزو کولاها حساب می شه این احتمال رو تا 33 درصد هم بالا می برن. واسه پیشگیری از بروز این مشکل لازمه که مصرف هر نوع نوشیدنی شیرین رو محدود کنین و به جای اونا از نوشیدنیای سالمی مانند آب و آب میوه های طبیعی استفاده کنین.

مصرف زیاد قند باعث نابود کردن هورمونی در بدن می شه که «لپتین» اسمشه و مسئول ایجاد احساس سیری بعد از مصرف غذا هستش. در نتیجه همیشه احساس گرسنگی می کنین و میل زیادی به مصرف مواد غذایی قندی دارین

مغزتون سالم تر می مونه

یافته های بعضی از پژوهشا نشون میدن که افزایش قند خون می تونه یکی از عوامل اصلی آسیبای مغزی باشه که روی حافظه اثر منفی میذاره. البته به نظر محققان هنوز به بررسیای بیشتری در این لازمه. اما در هر حال کنترل قند خون چیزی لازمه و مانع از بروز مشکلات سلامتی می شه.

پوست تون سالم تر مونده و از پیری زودرس در امان می مونید

مصرف زیاد قند باعث بروز روندی به نام گلیکوزیله شدن می شه که مخصوص ذوب کردن قند به وسیله فیبرهای پروتئینا است. این مسئله هم آسیبای جدی به الاستین و کلاژن پوست میرسونه. با کم شدن مصرف قند پوست سالم تری دارین و علائم پیری یعنی چین و چروک و چیزای دیگه ای به جز اینا دیرتر سراغتون میاد. در نتیجه پیشنهاد می شه به جای مصرف مواد غذایی قندی حتماً میوه ها و سبزیجات تازه رو در برنامه غذایی بذارین و از ویتامین C موجود در اون که کمک زیادی به سلامت پوست می کنه بهره ببرین.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *