متن کامل پایان نامه ارشد با فرمت ورد

عنوان کامل پایان نامه :

انتخاب روش مناسب سرمایه گذاری خارجی در صنعت بالگرد ایران ـ مورد مطالعه تعمیرات، نگهداری و خدمات پروازی بالگردهای تجاری

قرارداد فرانشیز[1] (امتیاز خاص)

این قراردادها بسیار شبیه به قراردادهای لیسانس هستند. تفاوت این قراردادها با قراردادهای لیسانس اعطای کمک های لازم در خصوص طراحی، سازماندهی و بازاریابی می باشد. زمانی که یک شرکت، به شخصیت (حقیقی یا حقوقی) دیگری اجازه می دهد تا از دارائی های آن تحت قراردادهایی مشخص بهره گیری کند. فرانشیز شکلی از کسب و کار می باشد که در آن یک طرف به عنوان فرانشیزدهنده  به طرف دیگر به عنوان فرانشیز کننده، اجازه ی بهره گیری از نام تجاری خود را به عنوان یکی از ملزومات کسب و کار فرانشیز می دهد. در این جا فرانشیز کننده، مبلغی را تحت عنوان حق الامتیاز به صاحب دارائی (فرانشیز دهنده) پرداخت می کند. این دارائی علاوه بر دارائی های فیزیکی، دارائی های فکری مانند نام و نشان تجاری، پتنت، کپی رایت و یا تخصص و دانش فنی را هم شامل می گردد. به عنوان مثال، یک کافه در سنگاپور، در ازای پرداخت مبلغی به باشگاه منچستر یونایتد انگلستان، از لوگوی این باشگاه و رنگ پیراهن آن بر روی فنجان ها و یا تزئینات فضای کافه بهره گیری می کند. سازمان های فرانشیزی، شکلی از شبکه ها یا کانال های بازاریابی هستند که در آنها یکی از اعضا به عنوان فرانشیزدهنده اقدام کرده و وظیفه ی تنظیم توزیع محصولات در بین اعضای شبکه، که اکثراً خرده فروش هستند را به عهده دارد. این گونه سازمان ها به سه شکل هستند:

خرده فروش های تحت طرفداری کننده: آشکارترین مثال این حالت، صنعت خودروسازی می باشد. کارخانه های تولید کننده حق فروش محصولات خود را به خرده فروش هایی تحت عنوان نمایندگی های فروش اعطا کرده و تمامی چالش های مرتبط با فروش (مانند تبلیغات و بازاریابی و …) را به آنها منتقل کرده می باشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

عمده فروش های تحت طرفداری تولید کننده: مثال بارز آن کوکا کولا می باشد. این شرکت، حق بهره گیری از برند خود را به عمده فروش هایی در بازارهای مختلف ( مثلاً ایران) داده و این عمده فروش ها، با خرید مایع نوشابه از این شرکت، آن را در قوطی پر کرده و با برند کوکا کولا توزیع می کنند. همانطور که ملاحظه می گردد، در این حالت، علاوه بر چالش های مربوط به فروش، بخشی از پروسه تولید هم از شرکت اصلی خارج و در قبال آن، حق الامتیاز دریافت می گردد .

خرده فروش های تحت طرفداری شرکت خدماتی: در این حالت، یک شرکت خدماتی کوشش می کند تا با ایجاد یک سیستم فراگیر، خدمت رسانی به مشتریان خود را به شکلی اثربخش صورت دهد. سیاست فست فودهای بزرگ دنیا (مانند مک دونالد و برگرکینگ) و یا کسب و کار متل در آمریکا (هروارد جانسون) همانند این به شمار می رود (اسدی، 1390).

ب ـ3 قرارداد مشارکت در سود

در این روش، شرکت سرمایه گذار با ارائه سرمایه و تجهیزات در عملیات مشارکت داشته و در نهایت پس از بازپرداخت هزینه های انجام شده در سود پروژه شریک می گردد و به نسبت هزینه انجام داده از سود پروژه سهم می برد. این نوع قراردادها در واقع یک دیدگاه نسبتا‍‍ً جدید به روش های تأمین مالی می باشد. ابداع این قراردادها و قراردادهای مشارکت در تولید اکثراً مرهون محدودیت های مالی، اقتصادی و حقوقی کشورهای سرمایه پذیر می باشد (جمالی و همکاران، 1389). یکی از مهترین مزیت های این روش سرمایه گذاری، تقسیم ریسک بین طرفین قرارداد می باشد.

ب ـ4 قرارداد مشارکت در تولید

توافق نامه ای بین دو کشور، بین یک کشور و یک شرکت و یا بین یک شرکت و یک فرد می باشد که به مقصود تسهیم هزینه های تولید و یا استخراج یک محصول به اجرا در می آید. در این نوع از قرارداد ها شرکت سرمایه گذار در ازای سرمایه گذاری خود در کشور هدف از تولید حاصل از واحد تولیدی برداشت می کند. به تعبیری دیگر، مشارکت در تولید، در واقع شرکت داشتن و سهیم بودن در محصولات یک کارخانه یا مجموعه تولیدی می باشد. این نوع قرارداد معمولاً زمانی به اجرا در می آید که دو طرف (معمولاً کشورها) توافق کنند که مواد خام مشخصی ( که برای تولید محصول در کشور هدف ضروری می باشد)، از یک کشور(کشور سرمایه گذار) به کشور دیگر (کشور سرمایه پذیر) جابه جا شده و بابت این جابه جایی تعرفه ای پرداخت نشود.در عین حال نیز محصولات تولیدی در کشور سرمایه پذیر هم بدون پرداخت تعرفه به کشور سرمایه گذار جابه جا شوند (بیزنس دیکشنری[2]).

[1] Franchise

[2] http://www.businessdictionary.com

سوالات یا اهداف این پایان نامه :  

  1. روش مناسب سرمایه گذاری خارجی در صنعت بالگرد ایران (حوزه ی تعمیرات، نگهداری و خدمات پروازی بالگرد تجاری) چیست؟

2ـ5ـ1 پرسش های فرعی

  1. شاخص های مهم در انتخاب روش مناسب سرمایه گذاری خارجی در صنعت بالگرد ایران (حوزه ی تعمیرات، نگهداری و خدمات پروازی بالگرد تجاری) کشور کدامند؟
  2. درجه اهمیت شاخص های مهم در انتخاب روش مناسب سرمایه گذاری خارجی در صنعت بالگرد ایران (حوزه ی تعمیرات، نگهداری و خدمات پروازی بالگرد تجاری) به چه صورت می باشد؟

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :انتخاب روش مناسب سرمایه گذاری خارجی در صنعت بالگرد ایران ـ مورد مطالعه تعمیرات، نگهداری و خدمات پروازی بالگردهای تجاری با فرمت ورد